Hardlopen

“Ik begon met hardlopen voor een weddenschap, en ik verloor” – Interview met Thijs

Dit artikel is origineel gepubliceerd op runandtalk.nl.

Door de coronacrisis zijn alle wedstrijden natuurlijk afgelast, maar toch lijken er meer mensen dan ooit nu aan het hardlopen te zijn. Waar komt deze motivatie vandaan, waarom vinden mensen hardlopen toch zo leuk?

Elke woensdag (de dag van normaal gesproken de Run & Talk hardlooptraining) komt er een blog online met het verhaal van een hardloper, met deze week als eerste het verhaal van Thijs.

 

Welkom Thijs! Super leuk dat je als eerste jouw hardloopverhaal wil vertellen op mijn blog. 

Wie ben jij en wat doe je allemaal?

Ik ben Thijs, student derde jaars, en in mijn vrije tijd ben ik altijd al sporter geweest. Eerder deed ik altijd aan wedstrijdzwemmen, maar daar ben ik in 2017 mee gestopt na een hele lange tijd.

Sinds wanneer loop je hard?

Eigenlijk ben ik door een weddenschap met mijn broertje begonnen met hardlopen, en dat was april 2019 en eigenlijk sinds toen niet meer gestopt met lopen.

 

Was dat voor de Cascaderun?

Ja, ik ben voor de Cascaderun (hardloopevenement in Hoogeveen) begonnen. Het was dus de weddenschap met mijn broertje wie er als eerste zou finishen. Diegene zou dan een krat bier krijgen van de ander, maar ja ik verloor! Maar ik heb toen wel in twee maanden tijd opgebouwd tot 8 kilometer, en die liep ik in 41 minuten. Doordat ik als doel had om de weddenschap te winnen, gaf dat me toch extra motivatie om serieus te gaan trainen. Toen ben ik het vanzelf leuk gaan vinden.

Hoe ziet een hardloopweek bij jou eruit?

Eigenlijk volg ik standaard mijn Polar trainingsschema, met elke maandag, woensdag, vrijdag en zondag lopen. Op maandag en vrijdag een rustige loop, op woensdag interval en op zondag altijd een duurloop. Duurlopen doe ik nog steeds wel echt zo rustig mogelijk, omdat ik na een blessure nog steeds bang ben dat ik na een lange afstand weer last krijg. Dat wil ik langzaam gaan opbouwen zodat als ik ga trainen voor een halve marathon ik niet weer met een blessure kom te zitten.

Zit er verschil tussen jouw trainingsweken voor en na corona?

Het grootste verschil is dat ik nu vaak alleen loop. Eerder liep ik met jouw hardloopgroep, en verder zijn mijn wedstrijden weggevallen. Ik had twee wedstrijden in gedachten, alleen die gaan allebei niet door. Dus dan moet je zelf eigenlijk doelen gaan stellen. Bijvoorbeeld, 14 juni zou ik een triatlon in Groningen doen, waarvan 10 kilometer hardlopen. Ik heb nu die tien kilometer gewoon laten staan, dus op 14 juni ga ik op wedstrijdtempo tien kilometer lopen. Dus qua trainen, ja wat vaker alleen, maar ik ben niet minder of meer gaan lopen.

 

Wat waren jouw hardloopplannen voor de coronacrisis?

Op 14 juni dus die triatlon waar hardlopen dus bij in zit, en de Cascaderun. Eigenlijk toevallig net voor de coronacrisis kreeg ik een blessure waardoor ik mijn plan om een halve marathon te lopen in juni al verplaatst had naar na de zomer. Dus nu wil ik toewerken naar eind oktober voor een halve marathon (de Dwingelderveldloop). Stel dat ik die blessure niet had gehad, dan had ik wel een halve marathon kunnen lopen maar dan was er geen wedstrijd. Dus dan had ik het voor mezelf moeten doen. Als je voor het eerst een halve marathon loopt, dan vind ik het juist wel leuk om dat in een wedstrijd te doen.

Hoe blijf je gemotiveerd in deze tijd?

Door eigen doelen te stellen, en ik merk dat een trainingsschema hebben ook heel erg helpt. Ik heb nu altijd in mijn hoofd wat ik wil doen, bijvoorbeeld ‘Okee ik wil een half uur lopen in die hartslagzone’ of ‘ik wil zoveel kilometer lopen’, dus ik denk dat het helpt om altijd een doel te hebben waarom je gaat lopen, wat je wil gaan doen, en gewoon om af en toe een soort wedstrijdje te houden. Toen laatst de Cascaderun niet doorging heb ik tegen een vriend gezegd; we gaan hem gewoon zelf lopen. Toen heb ik mijn record van vorig jaar verbeterd. Er zijn nu natuurlijk meer wedstrijden die virtueel wel doorgaan, dus motiveren is denk een kwestie van toch maar gewoon een trainingsplan maken en naar doelen toewerken, ook voor na de zomer, wanneer wedstrijden hopelijk weer door kunnen gaan.

Waar kijk je het meest naar uit na deze coronacrisis?

Om weer samen te kunnen sporten met anderen denk ik. Ik vind het geen probleem op zich om alleen te lopen, en af en toe loop ik ook nog wel eens met iemand op afstand, maar gewoon in een groepje hardlopen en niet continu op je hoede te hoeven zijn tijdens het hardlopen, ja dat is wel iets om naar uit te kijken. En weer om te kunnen zwemmen of om andere sporten te kunnen doen dan fietsen of hardlopen.

Doe je ook aan andere sporten? Hoe combineer je dat?

Ja, zwemmen en wielrennen erbij. Normaal gesproken zwem ik één keer in de week, maar ja zwemmen kan dus nu niet. Maar het fietsen wil ik nu elke week gaan doen. Wat ik nu vaak deed was meteen een lange afstand gaan fietsen, maar nu wil ik eigenlijk gewoon wat korter en wat sneller gaan fietsen. Dan als ik een keer een triatlon heb, kan ik ook op tempo fietsen. Van zwemmen uit vind ik explosief sporten juist heel leuk. Maar ja, je moet je helemaal gaan omkleden, en je fiets uit de schuur halen, dan voelt het stom om maar een half uur te gaan fietsen. Met hardlopen kleed je je om, trek je je schoenen aan en je bent weg!

Over Run & Talk

Tijdens de trainingen van Run and Talk leer je om op je eigen tempo hard te lopen, om te luisteren naar je lichaam en om hardlopen te gebruiken voor inspanning én ontspanning.

Hardlopen is niet alleen een fijne manier om aan je conditie te werken, maar ook een fijne manier om je hoofd leeg te maken.

Door te leren hardlopen op een zuinige en relaxte manier kun je het hardlopen inzetten om je fysieke en mentale gezondheid te ondersteunen.

Meer informatie